výběr realizací
<< Zpět na recenze

Recenze k představení "Pohádka do dlaně" od autora: Ivany Djerdj Dundjerović, z měsíce 9.2007.
DIVADELNÍ KRITIKA: V DĚTSKÉM DIVADLE BRANKA MIHALJEVIČE ODEHRÁNA PREMIERA "POHÁDKA NA DLANÍ" AUTORKY IVY PEŘINOVÉ, V REŽII MICHAELY HOMOLOVÉ

Vizuálně rozkošné, animačně kouzelné

fotka_recenzeI když pokud obsahová část trpí na zmíněné problémy jakož i skutečností, že trvá déle než by bylo zapotřebí, provedení se může pochlubit s několika opravdu kouzelných řešení. To se především vztahuje na fantazii Barbory Jakůbkové.
Dosuď se nová divadelní sezóna teprve rozbíhá nahlašováním budoucích projektů a Dětské divadlo Branko Mihaljević v Osijeku už uspořádalo první premiéru, která je teprve úvodem do šíření prostoru umělecké interakce se známými dramatickými a loutkářskými školami Evropy.
Premiéra představení "Pohádka na dlaně" je dílo české autorky Ivy Peřinové, která stejně jako i zbytek autorského týmu, přichází ze Naivního divadla v Liberci a představuje jedno ze ústředních "toponymu" úspěšné tradice evropského loutkářství. Zmíněné specifikum je patrné už na první pohled ve přístupu a zpracování zadaných motivů, jakož i ve značné různorodostí divadelních provedení.
Totiž "Pohádka na dlaně" mluví o přírodních zákonech a změně ročních období skrze postavy úplně náhodného vypravěče a personifikovaných postav Zimy, Jara, Léta a Podzimu. Oni potom do své povídky zaplétají vyprávění o dvou vločkách a jejích přeměně do kapek vody a rosy a poté na páru. Vše je to samozřejmě aktualizováno v kontextu s ekologickým vzkazem. Taková prezentace populárně vědeckého tématu je zřídka kdy vidět ve formě dětské pohádky. Nápad Ivy Peřinové je docela přitažlivý zdá se mi ale, že je kompozičně neobratně proveden, vzhledem k tomu, že na scéně okatě zadrhávají zuby o trochu komplikovaně napsané dramaturgické soukolí vysvětlování.
Osijecka "Pohádka do dlaně" občas vypadá jako kus, který není dostatečně explicitní pro dětské publikum, ale který také trpí na dramaturgické spoje a neprůtočnost scén. Nadále vsugerovaný ekologický vzkaz je tíže čitelný ze tkání značně dlouhých dialogů a výměny postav, které jsou někdy velice těžkopádné ( jako na přiklad motivačně slabého výstupu Léta).
Ale pokud obsahová část trpí na zmíněné problémy jakož i skutečností, že trvá déle než by bylo zapotřebí, provedení se může pochlubit s několika opravdu kouzelných řešení. To se především vztahuje na fantazii Barbory Jakůbkové, která podepisuje šarmantní a originální scénografii a občas velice vtipné kostýmy a zvláště hezkou kreaci loutek ( pokud se zde vůbec může mluvit o loutkách). Jakůbková vlastně kombinuje divadlo stínů s překrásnými animačními částmi a ten úsek představení je nejdojemnější, vzhledem k tomu, že koaguluje veškerou kreativitu, která obsahu a pohádce schází. Vizuálně rozkošná, animačně kouzelná s výbornou režii, tato část projekce nadchnul i děti i dospěle stejnou intenzitou. A právě kvůli jeho atraktivitě, běžná hra živých herců na scéně se zdála únavnější než to bylo v předchozích případech. Ansambl, který tvoří Ivica Lučić, Aleksandra Čolnarić, Areta Čurković, Djordje Grljušić, Zvjezdana Bučanin a Snježana Ivković i tentokráte je solidní, na okamžiky i velice přesvědčivý, ale skrze celé představení se přece cítí nepřítomnost oné nakažlivé energie jakou zmíněný herecký tým demonstruje už roky. Kromě toho, ke trochu distorznímu dojmu první premiéry této sezóny přispívají i arytmické songy respektive hudba kterou podepisuje Miroslav Ošanec.
"Pohádka na dlaní" v režii Michaely Homolové je tak představením nevyrovnaných segmentů, od fabulatívní a scénické těžkopádností ke překrásným animačním miniaturám a s výtvarnými řešeními plnými fantazie. Ono je po mnoho čemu specifický divadelní titul, vzhledem k tomu, že prezentuje něco jinačí divadelní rukopis od toho, kterého jsme v posledních letech zvyklí očekávat ze známe adresy Dětského divadla Branka Mihaljeviće. A doopravdy, možná tento projekt ani nevyužil všechny dostupní kreativní zdroje, ale jasně nahlásil, že tento malý divadelní dům má ještě mnoho nových nápadů a nezdráhá se jich vyzkoušet v praxi. A v kontextu lokální divadelní ochablostí, uznáte, že to není malá věc.

2011 © Barbora Jakůbková ctverecek design Machart s.r.o.